Welke mediaproducties kun je laten produceren?

Iedere bedrijf denkt vroeg of laat na over mediaproductie. Waarbij meestal de vraag rijst of de media productie in-house zal worden gedaan of uitbesteed gaat worden aan een bedrijf gespecialiseerd in dat type productie.

Typen media producties

Een media productie kan van alles zijn, het is als het ware een overkoepelend begrip voor alle typen media. Denk daarbij aan video en radio, maar ook aan bijvoorbeeld copywriting. Tegenwoordig wordt er ook steeds vaker verwezen naar productie voor een specifiek kanaal, dus niet het type content zelf.

Bijvoorbeeld: producties voor Instagram, producties voor YouTube etcetera. Je begrijpt ‘m.

Natuurlijk kun je ervoor kiezen één bureau voor videoproductie inhuren, een ander voor fotografie en weer een ander voor het ontwikkelen van een radiocommercial. Veel makkelijker is het om een bureau voor alles in te schakelen, een allround media productie bedrijf.

Op deze manier heb je slechts een contactpersoon die op de hoogte is van al jouw mediaproducties. Ook ben je er op deze manier zeker van dat alle producties dezelfde huisstijl hanteren, jouw huisstijl.

Soorten video productie

Video wordt steeds vaker ingezet, consumenten verkiezen video steeds vaker boven geschreven content. Ook bedrijven realiseren zich dat en investeren meer en meer in video. Bij video productie kun je denken aan de ontwikkeling van:

> TV reclames en reclamespotjes

> Videoclip of muziek video

> Animatie video’s

> Interactieve video’s

> E-learning video’s

> (Personeels)wervings videos

> Drone video’s

> Video’s van evenementen (aftermovies)

> Bedrijfsfilm

Nederlandse voice-overs in bedrijfsfilms

Vanzelfsprekend behoort een combinatie van voice-overs in bedrijfsfilms ook tot de mogelijkheden. Denk aan dat geanimeerde interactieve e-learning video of een bedrijfsfilm met dronebeelden en voice-over acteur. Dat laatste geeft net dat beetje extra aan je video.

Waarom moet je aan denken bij videoproductie?

Bij videoproductie is het van belang dat je van te voren goed weet waar je de video gaat verspreiden. Het maken van beelden om te delen in Instagram stories vereist dat de beelden verticaal, ook wel portrait worden geschoten. Natuurlijk kan dit later aangepast worden maar als je hier direct rekening houdt scheelt dat een hoop tijd en kosten.

Andere producties

Hoewel video een steeds grotere plek inneemt in het mediaproductie landschap mogen we ook andere media producties niet vergeten, denk aan fotografie, radio, vormgeving en copywriting. Bepaal ook hier van te voren waar je productie te zien zal zijn, en voorkom op deze manier de fout dat je abri poster in een bushokje onleesbaar is, of fotografie niet van dusdanig hoge kwaliteit dat deze geschikt is voor een billboard.